aktuelno
    NAUČNICI PRONAŠLI najhladnije mjesto na Zemlji
    zanimljivosti

NAUČNICI PRONAŠLI najhladnije mjesto na Zemlji

• icon

Koliko zaista može biti hladno na Zemljinoj površini?

• icon Printscreen
    • icon

Izgleda da može biti stvarno veoma hladno. Čak minus 97 stepeni Celzijusa. Ovu ekstremno nisku temperaturu izmjerili su naučnici na najhladnijem mjestu na Zemlji - na ledenoj ploči duboko u sredini Antarktika i to tokom duge i mračne polarne zime.

To je mjesto gdje su uslovi života na Zemlji najbliži uslovima života na nekoj drugoj planeti - rekao je vođa studije Ted Skambos (Scambos), istraživač Nacionalnog centra za snijeg i led na Univerzitetu Kolorado.

Ovako niska temperatura nadmašila je rekordni minus izmjeren na ruskoj stanici Vostok udaljenoj oko 1300 kilometara od Južnog pola. Te 1986. godine ruski istraživači izmjerili su temperaturu od minus 88,8 stepeni Celzijusa.

Ovako hladan vazduh ne može da se udiše duže vrijeme. Samo nekoliko udaha bilo bi dovoljno da izazove krvarenje u plućima i brzu smrt.

Zato su ruski naučnici nosili maske koje su, prije nego što bi udahnuli, zagrijali vazduh. Iako površina istočnog antarktičkog ledenog pojasa izgleda kao ravna površina, ona se zapravo blago spušta od sredine prema rubovima.

Ruska istraživačka stanica Vostok smještena je oko 2,2 milje od vrha, pa Skambozova ekipa vjeruje da bi temperatura na najvišim dijelovima ledene ploče mogla da bude još niža, piše Nationalna geografija.

foto: Printscreen Tweet

Na vrhu ledene ploče nema meteoroloških stanica  već to mogu sateliti dok preleću iznad najjužnije tačke zemaljske kugle. Tako su Skamboz i njegove kolege nekoliko godina pratili satelitske podatke i otkrili gdje su temperature najniže.

Naravno, pronašli su stotine malih džepova u kojima vlada ekstremna hladnoća, a takve tačke razasute su po najvišim dijelovima ledene ploče. Najhladnija mjesta su u plitkim udubljenjima u ledu, tamo gdje ledena površina nije savršeno glatka.

Naučnici imaju i objašnjenje za ovu pojavu.

Hladni vazduh spušta se u te depresije kao što ulazi u kanjone ili doline rijeka. Takva mjesta su  toliko mala da ih je čak nemoguće vidjeti golim okom - kaže Džon Tarner, naučnik u britanskom Antarktičkom istraživačkom centru.